Wednesday 30 May 2012

Cara – Cara Root Samsung Galaxy Note ICS 4.0.3

Cara – Cara Root Samsung Galaxy Note ICS 4.0 (DXLP9)




Sebelum memulakan proses root Samsung Galaxy Note ICS 4.0 (DXLP9) anda, pastikan smartphone anda sudah pun di upgrade ke ICS 4.0.3 (DXLP9). ( Setting -> About Phone -> Rujuk Firmware, Baseband version dan Kernel ).

Sebelum itu, faham dulu apa maksud ROOT...

Apa Itu Root?


Root merupakan satu proses yang membolehkan pengguna peranti smartphone, tablet dan peranti yang menggunakan sistem operasi Android mendapat akses penuh ke atas fail subsistem Android. Proses root dijalankan untuk melepasi had yang ditetapkan oleh syarikat penyedia servis dan juga pengeluar peranti bagi membolehkan pengguna menukar sistem setting dan aplikasi yang secara default tidak boleh diakses oleh pengguna tanpa root.


Kelebihan Root

Antara kelebihan peranti yang di root ialah; Peningkatan prestasi dan kelajuan, kebebasan untuk mengubah looks and feel peranti Android mengikut citarasa sendiri, kebebasan untuk customize aspek Kernel, ROM, meningkatkan prestasi bateri dan sebagainya.




Langkah seterusnya, sila lawati laman web ini
 
 
Credit to mobilityworlds.com

3 comments:

Corrupted93 said...

Assalamualaikum. boleh cikgu terangkan langkah-langkah root android untuk galaxy not N7000 ( Gingerbread ) pada saya satu per satu tak? kernel saya N7000DXLC2. Harap cikgu dapat membantu sebab saya newbie lagi :)

Pendita said...

Bro kne update kpd Android version ICS 404 dgn cara klik pd software update.

Kemedian follow step yg di sediakn oleh cikgu vista tok langkah seterusnye.

Good luck....

Cikgu K.Z said...

Wa'alaikumusalam, betul kata Razali Mustafa, Ady Shahadan perlu kemaskini Galaxy Note anda kepada versi ICS 4.0.4 dengan klik pada butang software update dalam menu setting.

Ingat, perlu lakukan dengan hati-hati. Silap langkah root boleh mengundang kerosakan kekal.