Thursday 7 June 2007

Keamanan Yang Datang Percuma

keselamatan untuk komputer biasanya memerlukan kita membelanjakan sejumlah wang untuk membeli perisian tertentu. walaubagaimanapun, kadangkala hasilnya tidak memuaskan dan seringkali kita terpedaya untuk terus membelanjakan sejumlah lagi wang hanya untuk menambahbaik perisian yang kita beli.

sebagai alternatif, terdapat beberapa perisian yang boleh kita perolehi secara percuma untuk tujuan keselamatan komputer kita. perlu diingatkan, perisian yang dinyatakan di bawah mungkin atau mungkin tidak setanding dengan perisian komersil tetapi jika ia percuma, mengapa tidak mencubanya dahulu.


perisian ini boleh digunakan untuk menyelamatkan komputer kita dari serangan virus. ianya sangat ringan (saiz fail sekitar 30 MB) dan tidak menggunakan memory yang banyak (minimum 20 MB RAM). pastikan perisian ini sentiasa dikemaskini untuk memastikan ia dapat menangkap virus-virus yang baru.

perisian ini sesuai digunakan untuk mengelakkan komputer kita dari diserang penceroboh, baik daripada luar rangkaian mahupun dalam komputer sendiri. perisian ini akan menapis setiap komunikasi keluar masuk data dari dan ke komputer kita.

kedua-dua perisian ini telah diuji di dalam windows xp dan didapati selamat untuk digunakan. sejauh manakah ia berkesan? andalah yang menjadi hakim.

selamat mencuba.

4 comments:

Cikgu K.Z said...

Good artikel.. idea dan hasil cipta yang original... apa pendapat encik khairul ttg AVG? adakah ianya antara yang terbaik?

Unknown said...

pengalaman mungkin berbeza mengikut individu. pada pendapat saya, antaramuka avg tidak menarik dan saya pernah diberitahu oleh seorang rakan, ada sesetengah virus sengaja tidak dapat discan oleh avg free edition.

adalah penting untuk mempunyai antivirus yang sentiasa dikemaskini - tidak kira apa juga jenisnya.

Kiubrubik said...

kalu nk av yg bagus guna la bitdefender... ianya tetap no1 wlaupun brsaiz gajah

kalu nk yg sderhana, guna la kapersky atau avira. tp xsume vius dia detect... prcayalah...

p/s : apa2pun jgn lupa update slalu n jgn lupa pasang firewall n antispyware gak...

sbrang pertanyaan, tanya sy (budak poli psmza)

Cikgu K.Z said...

Selain antivirus, kalu nak lagi mantap, pasang Malwarebytes Anti Malware... mmg cuci bersih... spyware lebih bahaya dari virus... dan buakan semua AV ada protection dari malware/spyware...